Ankara(turkse cultuur)

4 oktober 2013 - Ankara, Turkije

Vanuit een Internet cafe in ANkara. (waar het hier overigens van stikt, waar ik in italie nog een halve dag moest zoeken).

Een dag eerder dan gepland ben ik in Ankara aangekomen. Ik had bedacht om de laatste 160 km in twee dagen te doen maar doordat ik geen goede slaapplaats kon vinden was ik gedwongen om dit in 1 dag te doen (geen straf natuurlijk).

In de 4 dagen tussen Istanbul en Ankara heb ik natuurlijk weer een hoop meegemaakt. Allereerst had ik besloten om Istanbul met de boot te verlaten omdat het inrijden al een hel was. Lees: 6 baan weg vol met auto's die toeterend van links naar rechts slingeren en totaal geen fietsers verwachten waardoor ik regelmatig bijna klem zat tussen vangrail en auto, en dat gedurende 50 kilometer. Werd overigens na een uurtje, toen ik een beetje gewent was geraakt aan deze manier van fietsen wel leuk en zag ik het tussen de kleine gaatjes doorschieten steeds meer als uitdaging dan als gevaar. Maar het uitijden van Istanbul zou nog erger zijn, en een uutje op de boot was ook best leuk!

De toeristen in turkije zijn niet heel blij met mijn komst, de boeren des te meer. Van de 7 dagen dat ik nu in turkije ben heeft het al 5 dagen geregend, Maar uit regen bloeien mooie dingen, bloemen bijvoorbeeld, maar ook een fantastische slaapplaats. Ik fietste om een uurtje of 5 over een klein landweggetje richting het oosten. Het mieserde een beetje en ik had net een uurtje staan schuilen omdat het harder regende. Een auto passeerde mij en ik kreeg een toeter(wat bijna elke auto doet, of om me te waarschuween dat hij komt, of om me te begroeten). Ik keer door het raampje van de langsrijdende auto. Er zat een man hoofdschuddend in de auto. Hij reed verder, 100 mter verder gingen de remlichten aan, de auto kwam tot stilstand en een arm uit het raam gaf een teken tot stoppen. Ik stopte bij het openraampje, de man in de auto riep: CAY, CAY!! wat thee betekend. Ik had wel trek in een kopje thee dus ik besloot achter hem aan te rijden. na een paar kilometer sloeg hij links een klein onverhard landweggetje in. ik reed hem achterna. We reden langs zeer krottige huizen en ik was benieuwd waar ik terecht zou komen. De auto stopte bij een werkplaats onder een afdakje met een werkplaats(ijzer smederij). Er waren drie jongens aan het werk die meteen hun werk neerlegde. Ik ging onder het afdakje staan en begon engels te praten. Niemand sprak engels. het halve dorp liep uit en binnen 5 minuten stond er een man of 15 rond mijn fiets, nog steeds niemand die engels sprak. We liepen naar het huis waar ik mijn fiets mee de veranda op mocht nemen(voelde als een eer, want de schoenen moesten beneden uit). Ik stapte binnen in een ruimte met 3 banken en op de grond langs de muur matrassen. een van zijn dochters was vuur aan het maken in de haard/oven/fornuis. een andere dochter kwam binnen met een mooie turkse theepot(zijn er twee op elkaar) deze werd op de haard gezet. ik kreeg een klein glaasje thee met suiker, of suiker met thee, want in dat kleine glaasje gingen toch 4 schepjes suiker. De 4 zoons kwamen binnen zitten, ook de drie dochters, de moeder, de buurjongen en de 3 kinderen van de zoons en de vader(dat is 13 personen). verbale communicatie was niet mogelijk. Maar ze zaten allemaal naar me te staren, niet een klein beetje, maar echt gedurende een half uur had ik 26 ogen op me gericht, wat toch best een vreemd gevoel geeft(je wordt ineens heel bewust van wat je doet met je gezicht)/ Het bleek om mijn blauwe ogen te gaan die ze nog niet vaak/nooit gezien hadden. gelukkig stond de tv aan en had ik ook iets om naar te kijken. Ik kreeg eten(ook tijdens het eten werd er nog steeds naar me gestaard)
Na dat ik mijn paspoort had laten zien(vonden ze mooi en konden ze zien hoe oud ik was) kwam er een oud vrouwtje binnen, ik denk oma, Ze ging voor me staan en keek me aan, ik stak me hand uit om gaar te begroeten. Maar wat ik niet wist(weet ik nog steeds niet zeker) begroeten mannen vrouwen niet, want ze liet me met een uitgestoken hand zitten.
Er werd midden in de kamer gekookt, soort tomaten soep met reist erin. er werd een lage ronde tafel de kamer in gerolt en iedereen ging op z'n knieen rond te tafel zitten. ik deed ze maar na. Er werd voor me opgeschept, ik besloot de eetgewoonten van de mensen maar gewoon precies te kopieeren om niet weer in de fout te gaan. Het eten was erg lekker, bij de soep kreeg ik nog aardapppel, een soort pannekoek en brood. direct na het eten werden de bedden in de woonkamer klaar gelegd, twee zoons, de vader en ik sliepen in deze ruimte. En 10 minuten na het eten lagen we in bed.
De mannen hadden gedurende de hele avond geen reet uitgevoerd, ze zaten op de bank te kijken hoe de vrouwen al het werk deden. als de vrouwen niks deden zaten ze op de grond!
De volgende ochtend regende het, ik mocht niet weg. Twee uur na het opstaan werd er gegeten, precies hetzelfde als wat er bij het avond eten gegeten werd. was wederom erg lekker! Na drie uur wilde ik echt gaan, en met veel moeite is dat ook gelukt(ik MOEST nog een acht blijven want het weer was te slecht vonden ze(het was gewoon weer droog)).

erg leuk om zo midden in de turkse cultuur en gewoonten te zitten!

De statestieken:

dag 37 90 wild

dag 38 110 huis

dag 39 110 wild

dag 40 160 hotel

Tot de volgende keer. Binnekjort komen er ook weer wat foto's

Ps. ik vind het trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen, bedankt daarvoor/. het motiveerd mij om nog meer te schrijven merk ik.

Ps2. De muziek die iedereen op mijn Ipot heeft gezet ius geweldig. Ik heb ondertussen voor ieder moment wel een ander persoon waar ik graag naar luister. (en tomB: die ereader is een top ding!)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan h:
    Hey max,
    Ik zit elke keer weer met een big smile je verhalen te lezen ik vind het zoo vet dat je dit doet en weer zijn allemaal trots op je! Veel plezier nog en ik zit al met smacht te wachten op je volgende verhaal!
  2. Tamar:
    Maxxie!!

Ik geniet van je verhalen:) Geweldig wat je allemaal meemaakt en hoe je op gaat in de andere culturen.

Liefs
  3. Chaja:
    4 oktober 2013
    Wauwie, wat een prachtig verhaal!
    Je verhalen worden steeds spannender. Doe je wel een beetje voorzichtig met al die auto's in grote steden? Volgens mij hoe oostelijker je reis hoe gekker de bestuurders van auto's worden.
  4. Chaja:
    4 oktober 2013
    mmm mijn reactie is verdwenen.. Nog maar een keertje dan (sorry als het er straks 2x staat)
    Maar WAUW wat een geweldige dingen maar jij mee. Je verhalen worden elke keer spannender!
    Pas je wel een beetje op in het verkeer daarzo? Ik vind dat stukje dat Istanbul binnenkomt maar eng klinken...
  5. Ilvi:
    Woexie !
    Leuk verhaal! Heb hem hardop gelezen ik mijn werk, collega's vinden het ook leuk!
    Nog ff en je kan lekker chillen met Susan :)
    Kussssss
  6. Nick:
    Hee Max,
    Ik ben elke keer weer blij als ik je nieuwe verhaal lees. Supertof!
    Ga zo door!
  7. Lilian❤️🎶:
    4 oktober 2013
    Wie maakt er nou zoiets mee,, en dan zonder de taal te spreken en wij allemaal maar mee genieten. Je schrijft echt erg leuk, en ik zie het voor me dikke turken die geen reet doen, zou wat voor mijn zijn de beuk erin.nou maatje helpers weg volgende ronde Lilian. Susan neemt een kadotje voor je mee, ook dat nog. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag hoor! L.
  8. Alice:
    4 oktober 2013
    Hoi Max, wat een mooi verhaal weer! We kijken uit naar het volgende.. liefs van je tante!
  9. Kirana:
    5 oktober 2013
    Hey dappere globetrotter!!!! Respect hoor...we genieten met volle teugen van je verslagen! We hopen dat de weer goden je gunstiger gezind zijn aankomende periode en zo zie je maar wie goed doet goed ontmoet. Tessa & Jelle vliegen 19 okt. over je heen naar China om Shen te halen, heel veel liefs van Pier,Tessa&Jelle, Ela, Milan & Léontine en Kirana
  10. Oma Nel:
    5 oktober 2013
    lieve max wat een verhaal zeg

leuk om dit allemaal telezen

hou zo vol groeten een dikke knuffel oma nel xxxxxxxx
  11. Manon:
    5 oktober 2013
    Echt gaaf om je verhalen te lezen max! Ben benieuwd naar de volgende!

X Manon
  12. Mikki:
    6 oktober 2013
    hey max wat leuk om elke keer jou verhalen te lezen, elke keer als ik een email binnen krijg dat je weer een verhaal heb geplaatst kan ik niet wachten om te gaan lezen! ik vind het echt tof van je dit je dit doet!

ga zo door en zet m op! kan niet wachten tot het volgende verhaal en de foto's natuurlijk;)

xxx mik
  13. Pieterovermars:
    Heeeeeeee max,

Tim en ik hebben een kater en zitten net na te genieten van een heftig weekend bij mij op de Nieuwe Herengracht(met couchsurfers enzo). We zijn te gaar om te lezen dus checken alleen je foto's. Ziet er fcking fatty boom boom pussy fartingly vet uit!

Hou vol, we missen je soms wel een beetje met je rare streken. Warme groeten, geniet ervan!!!
  14. Tom:
    6 oktober 2013
    Niet relevant voor dit verhaal maar: SHIT ik ben arie de kanarie vergeten!
  15. Nichtje Jill:
    7 oktober 2013
    Neeef!! Heb alles in 1x gelezen.. wat een verhalen.. echt super leuk! En ongelofelijk dat je al in Turkije zit....... geniet ervan! kus
  16. Eric Smalley:
    26 oktober 2013
    Max, wat een geweldig avontuur. Er zijn er maar weinig die op zo'n manier hun dromen naleven. Lees met veel plezier je blog, erg inspirerend! Heel veel plezier en succes met het vervolg van je reis, ben zeer benieuwd welke route je door het midden oosten gaat kiezen! Groet, Eric