Ik rol weer

25 januari 2014 - Bang Saphan, Thailand

Sawattie Krap

Ik rol weer, en al een tijdje. Na 15 dagen geduld training in de fietsenwinkel(want zo heb ik het wachten op mijn nieuwe wiel maar gezien) was mn wiel eindelijk op het postkantoor aangekomen. Ik ben meteen dezelfde dag vertrokken om een dag later de grens met Thailand over te fietsen. Wat een verschillen kunnen een willekeurig getrokken streep(lees grens) ergens in de bergen toch teweeg brengen! Taal(incl. letters), geld, eten, uiterlijk, maar ook het gedrag van de mensen: In Thailand is het weer heel normaal om te toeteren vlak voordat je een fietser passeerd(als gedag of waarschuwing), dit gebeurde in Maleisie helemaal niet. Ook wordt er constand van alle kanten ''HELLO!!!'' geroepen, de mensen zijn vanaf de eerste meter over die streep helemaal niet meer verlegen.
Voor de eerste nacht had ik via www.warmshowers.org een slaapplaatst geregeld omdat ik meerdere keren was gewaarschuwd dat het zuiden van Thailand gevaarlijk was op het moment(heb ik niks van mee gekregen). Door deze afspraak had ik een behoorlijk lange dag met als bijkomend probleem dat mn pinpas het niet deed bij de weinige banken die ik tegen kwam. Het resultaat: in fysiek en mentaal opzicht een van mijn zwaarste fietsdagen van de reis. Het bord eten wat ik savond van mn host kreeg smaakte wel extra goed en de volgende dag lukte het pinnen gewoon. De man waar ik sliep is muziek leraar en ik kon die nacht in zijn muziek lokaal(tussen de instrumenten) slapen. Ook was hij helemaal gek van fietsen en heeft de dagen nadat ik weg was nog verschillende dingen voor me geregeld. Zo kon ik die volgende dag terecht bij een vriend van hem in een stadje verder. Een oudere man(65) die verschillende vrienden optrommelde. Deze oude jongen mannen waren super sportief en stukke hipper dan ik ben(foto's werden via hun smartphone meteen op facebook gezet e.d.) en ik had het super gezellig met hun. Zo hadden we maar even bewezen dat leeftijd niks zegt. Na een goede avond met belgische biertjes brachten ze me naar de boedistische tempel in de stad. Ze vertelde dat Thailand zo een 200 tot 300 jaar geleden nog geen hotels oid had en dat de reizigers terecht konden in de gasthuisjes van de tempels. En zo sliep ik die nacht heerlijk in zo een huisje

De dag erna ben ik naar Ton Sai Beach gegaan(stukje met de boot) om te klimmen. Ik had een klein strandje waar wat klimmers rondhingen verwacht, Dit was totaal anders. Massatoerisme! Niet normaal hoeveel toeristen er in dat gebied zijn. Het klimmen was wel super gaaf. Ben er drie dagen blijven hangen en heb veel geleerd en veel mensen ontmoet! Ik zat te denken dat ik blij ben dat ik niet aan het backpacken was omdat iedereen me vertelde dat Ton Sai een van de minst toeristische plekken waar ze geweest waren. Niets voor mij..

De dag na het klimmen kon ik weer terecht in een Tempel en de dag daarna ontmoette ik twee Thaise fietsers die een tripje van een week deden. Ik fietste samen met ze(moest ongeveer dezelfde kant op). Voor hun was dit een korte akantie wat er in resulteerde dat ze het er goed van namen. Ze nodigde me uit om op hun kosten in een luxe hotel te slapen en super goed te eten. Was erg gezellig, de dag erna moest ik helaas de andere kant weer op.

Ik ben nu in Bang Saphan(de oostkust) en al aardig dicht bij Bangkok. Over 6 dagen vliegt Susan naar Bangkok. Ik kan niet wachten om samen met haar te fietsen! Wel ben ik om deze reden al begonnen met het afscheid nemen van mijn altijd trouwe baard(ik weet dat Susan er niet mee akkoort gaat om zo met mij over straat te moeten!)

Statistieken:

Dag 139:      0km        fietsenwinkel

Dag 140       30km      fietsenwinkel

Dag 141       70km       Huis

Dag 142       155km     Muzieklokaal

Dag 143       55km       Tempel

Dag 144       160km      Wild

Dag 145        0km         Wild

Dag 146        0km         Wild

Dag 147        0km         Wild

Dag 148        105km      Tempel

Dag 149         75km       Luxe hotel

Dag 150         175km      Wild(strant)

Dag 151          115km     Tuin

Dag 152         0km          Tuin

Dag 153         125          Wild(Strant)

Hopen dat de wind me komende dagen positiever gestemd is; heb al heel thailand wind tegen. kilometerstand van gister: 11111.