Oost Europa

23 september 2013 - Sofia, Bulgarije

Hoi allemaal,

Ik zit nu achter de computer in een super leuk hostel in Sofia (hostel Mostel) morgen heb ik maar weer een rustdagje gepland. Oost europa (kroatie, bosnie herzekovina, Montenegro, Servie, Kossovo en Bulgarije) is echt super mooi. Ik had van te voren niet echt verwachtingen van dit stuk van de route en zag het meer als een stuk wat ik moest overbruggen om bij Turkije en Iran te komen. Maar het is echt boven verwachting mooi. Vooral de natuur is erg vet, heel veel bergen en veel gebieden waar in de weide omtrek geen mens te bekennen is. Er heerst wel veel armoede, erg veel zwerfhonden en katten, veel slechte wegen, overal (maar dan ook overal, dus ook in het stadscentrum) lopen koeien, heel veel slechte huizen enz. Ook zijn de tekenen van de recente oorlogen in de gebieden nog te zien; huizen met kogelgaten erin, onbewoonde verwoeste dorpen, borden langs de weg waarop staat dat ik niet van de weg mag omdat er mijnen liggen.

voor de liefhebbers(jeroen in het speciaal) de statestieken van de afgelopen week:

Dag 22: 165 hostel

dag 28 130 huis

dag 29 130 hotel

dag 30 60 hostel

dag 31 0 hostel

Dag 27(kosovo) en 28(servie) heb ik bij mensen binnen in huis mogen slapen, ik sprak ze op straat aan en werd meteen met open armen ontvangen! Ik kreeg een maaltijd, een bed. Bij die eerste mocht ik douchen en wassen( de tweede had geen stroom en warm water dus dat was lastig). Maar de mensen die ik ontmoet lijken wel steeds gastvrijer en vriendelijker te worden naar mate ik in armere gebieden kom. Als je reizigers ziet, vraag dan of je iets voor ze kan betekenen(voor jou een kleine moeite, voor hun een hele grote gift) de mensen willen ook graag dat ik hun land als positief ervaar als ik ergens ben.

Op naar turkijke en Iran, ik heb er zin in!

Gr

1. Chaja:
    23 september 2013
    klopt! Als ik een verdwaalde toerist of eentje die een foto probeert te nemen zie, ga ik er vaak op af met de vraag: 'hey, hebben jullie hulp nodig?' of om een praatje te maken. Alleen maar omdat ik ervaring heb hoe vet dat is als je dat zelf meemaakt op reis. En ook hoeveel dit je mening of een land of stad beïnvloed door 1 leuke ontmoeting met een local. Als ik dan zo'n toerist blij zie weglopen denk ik altijd. Die komt dan straks thuis en zeg: 'In Amsterdam wonen zulke aardige behulpzame mensen'
    Leuke verhalen, maar ze mogen wel wat langer van mij ;)
  2. Lilian❤️🎶:
    23 september 2013
    Jij gaat snel joh leuk die verslagen nog ff en je zit op de maan maar dan ben je te ver. Heb het goed! Lilian
  3. Ronald en Linda:
    Ha die Max,

leuk verhaal weer omtrent je laatste ervaringen.
    We zijn ook erg benieuwd straks hoe je het in Iran zult vinden.
    Ik heb Peter en ook Silvia je reisblog doorgegeven want ze waren ook erg benieuwd hoe het met je ging en tot hoever je al was gekomen.

veel plezier en groeten,

Ronald
  4. Jeroen V:
    23 september 2013
    cwl, daar ben ik ook geweest (hostel mostel)
  5. Ronald van Boxel:
    24 september 2013
    Hé Max,

Je hebt er al een aardig stukkie op zitten zie ik. Wanneer hoop je op je eindbestemming aan te komen? Of zie je wel hoe het loopt? Ik wil je nog veel succes, plezier, geen lekke banden, veel biertjes van de lokale bevolking enz wensen .
    Groetjes, (oom) Ronald
  6. Tom:
    27 september 2013
    Max! Het doet me goed dat het met jou én het beessie goed gaan! Ik zie dat ie nog net zo stevig zit als in het begin! Toch ben ik benieuwd of je een beetje lekker kunt lezen en hoe je de CD's vindt?! 5